16. 7. 2024

čas čtení: 3 minuty

Byl jsem okraden/oloupen na dovolené. Co mám dělat?

Cestování
Pojistná událost
Byl jsem okraden/oloupen na dovolené. Co mám dělat?

Bohužel s okradením na dovolené se již setkalo mnoho z nás. Jedná se o nepříjemnou situaci. Zatímco v ČR se jednoduše obrátíte na policii, v zahraničí to, i kvůli jazykové či kulturní bariéře a chybějícím penězům či dokladům, může být složitější.

Riziko toho, že budete oloupen či okraden je v každé zemi jiné. Zatímco v Evropě se setkáte hlavně s nenápadnými kapesními krádeži, v některých exotických zemích můžete být oloupení za výhružky ublížení i za bílého dne.

Odcizení důležitých věcí logicky vyvolá stres, a to především, pokud jste přišli o telefon, peníze a platební karty či osobní doklady. V tu chvíli se ocitáte bez možnosti prokázat svou totožnost, zavolat si o pomoc či zaplatit za zboží a služby. Je dobré této situaci předcházet a mít na pokoji, pokud je to možné, uschován případný druhý doklad totožnosti a záložní platební kartu či peníze.

Je potřeba hlavně v klidu zjistit, co všechno vám bylo ukradeno:

  • platební karty - ihned kontaktujte svoji banku a karty zablokujte. To můžete provést v mobilním bankovnictví nebo telefonicky. Pokud jste přišli při krádeži i o mobilní telefon a nemáte přístup k internetu například v hotelovém lobby, je možné kartu zablokovat v pobočce jakékoli banky, která je členem karetní společnosti, která vám byla odcizena. Nejčastěji MasterCard nebo Visa. Byl-li vám ukraden i mobilní telefon, požádejte také o blokaci elektronických platebních karet, které máte uložené v telefonu.
  • mobilní telefon - s odcizeným mobilem se zkomplikuje hlavně vaše možnost řešit ostatní záležitosti v klidu a rychle. Pokud potřebujete volat, zkuste požádat o zavolání ve vašem hotelu. Pokud máte svůj telefon zabezpečen otiskem prstu a kvalitním PIN, nemusíte se o jeho rychlé zneužití obávat. I tak je vhodné svůj telefon na dálku zablokovat, pokud máte takovou aplikaci v telefonu aktivní. Při blokaci platebních karet požádejte i o blokaci elektronických karet, které máte pro platby uložené v telefonu. Ukradení telefonu a SIM karty nahlaste také svému operátorovi.
  • hotovost - nemáte-li k dispozici hotovost ani platební karty, je možné požádat o jejich poslání někoho z ČR prostřednictvím třeba poboček Western Union. Vaši známí vloží hotovost na pobočce v ČR, zvolí heslo a vy si je pomocí hesla vyberete na pobočce této společnosti v zahraničí. Většina bank působí nadnárodně, můžete tak zkusit požádat o pomoc i banku či karetní společnost, se kterou spolupracuje, aby vám umožnila vybrat finance z vašeho účtu na pobočce v zahraničí či vystavila dočasnou platební kartu. Ne každá banka však takový postup umožní.
  • osobní doklady - v rámci EU je ve většině případů možné odcestovat zpět do ČR s náhradním dokladem totožnosti (pas nebo OP, který vám ukraden nebyl). Někdy také jen s protokolem od policie o nahlášení ukradených dokladů. Informujte se nejlépe na našem zastupitelském úřadě. Pokud jste mimo EU a nemáte jakýkoli osobní doklad (řidičský průkaz stačit nebude) je potřeba navštívit zastupitelský úřad, kde vám náhradní doklad vyhotoví.

Jakmile zabráníte zneužití karet a mobilu, kontaktujte místní policii. Ta vám vydá o nahlášené události protokol. Pokud máte sjednané cestovní pojištění, kontaktujte také svou pojišťovnu, respektive její asistenční službu s žádostí o pomoc. Některé asistenční služby pomáhají i v případě okradení, pokud máte takový rozsah sjednán. Mohou poradit, kam se obrátit nebo poskytnout tlumočení. Dokument od policie se vám bude hodit zpět v ČR například pro vyřízení nových dokladů, ale také pro pojišťovnu, aby vám škodu mohla uhradit, pokud jste měli pojištění rizika krádeže sjednáno. Zcela jistě se jím bude potřeba prokázat také na zastupitelském úřadě pro vyřízení náhradního dokladu.

Po návratu do ČR nezapomeňte dořešit situaci s vaší bankou, operátorem, ale i úřady k vyhotovení nových dokladů či pojišťovnou.

Chcete-li zmírnit komplikace, které by na vaší dovolené mohli nastat, sjednejte si kvalitní cestovní pojištění. Rádi vám s tím pomůžeme.