1. 11. 2024
čas čtení: méně než minuta
57 procent Čechů využívá služeb finančních poradců a 56 procent z nich proto, že nemá potřebné znalosti. Pro 64 procent by bylo řešením si veškeré smlouvy sjednávat samostatně v mobilní aplikaci. Data vyplynula z průzkumu společnosti Orbi.
Nejčastěji sjednávanými produkty jsou spoření, k tomu využívá poradce 329 (55 %) Čechů, a pojištění, kvůli kterému finančního poradce kontaktuje 326 (54 %) Čechů. Poté se jedná o rady ohledně investic a hospodaření s penězi (249 / 42 %) a sjednání hypotečního úvěru (216 / 36 %).
Kromě nedostatku potřebných znalostí je pro 38 procent Čechů důležitá úspora času, který sami nemusí trávit hledáním nejvýhodnějších nabídek. Přibližně třetina těch, kteří svého poradce mají, uvedla, že ho dělá někdo z jejich známých.
„To, že přes polovinu Čechů využívá služeb finančního poradce proto, že sami nemají potřebné znalosti, vykazuje silnou znalostní asymetrii. Ta potom tvoří prostor pro nepoctivé jednání. Lidé totiž uzavírají někdy šílené smlouvy, protože tomu sami nerozumí a poradce jim to dostatečně nevysvětlil,“ komentuje výsledky zakladatel finanční společnosti Orbi Jakub Škrabánek.
V dnešní době online bankovnictví a pokročilejších technologií se i finanční poradenství dostává do éry modernizace. 64 procent Čechů by využilo aplikaci, která by umožnila finanční produkty uzavřít z pohodlí domova a nezávisle by poskytla všechny dostupné možnosti. Ve věku 18 až 44 let tuto odpověď uvedlo 7 z 10 dotazovaných.
Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v září 2023 prostřednictvím dotazování reprezentativního vzorku 1050 Čechů a Češek ve věku 18 až 65 let.
Žádné související články